Как отмечают Пасху на Островетчине
Сёлета каталіцкі і праваслаўны Вялікадні адзначаюцца ў адзін дзень. З асаблівай радасцю – зрэшты, як і заўсёды, калі так адбываецца – успрынялі гэтую вестку ў так званых змешаных сем’ях, дзе пад адным дахам жывуць прадстаўнікі розных канфесій.
Да дзвюх такіх сямей мы напрасіліся ў госці напярэдадні свята, каб даведацца, як мужу і жонцы ўдаецца на працягу многіх гадоў сумеснага жыцця захоўваць мір і згоду, выхоўваць добрымі людзьмі дзяцей, гадаваць унукаў – і не здраджваць пры гэтым веры, у якой яны былі ахрышчаны.
Стратонік Іванавіч Лях, праваслаўны, і яго жонка Сабіна Іосіфаўна, каталічка – сямейны стаж 51 год.
– Якія сямейныя, рэлігійныя традыцыі былі ў вашых сем’ях?
Стратонік Іванавіч:
– Родам я з Дзятлаўскага раёна. Сям’я ў нас была праваслаўная і моцна веруючая. Адна цётка, татава сястра, нават была замужам за ваенным святаром, капеланам.
Памятаю, як мяне, малога, тата браў з сабой у царкву – тое адчуванне святочнага, незвычайнага назаўсёды захавалася ў памяці. Мне і зараз вельмі падабаюцца праваслаўныя богаслужэнні – прыгожыя, урачыстыя. Толькі што цягнуцца яны надта доўга – выстаяць немаладому чалавеку цяжка…
Сабіна Іосіфаўна:
– У Гродзенскім раёне, дзе прайшло маё дзяцінства, каталіцкія традыцыі былі вельмі моцныя. Уся наша сям’я хадзіла ў касцёл у Гожу, і нават у савецкія часы ганенняў на рэлігію ў нас усё было не так строга…
– Як ўспрынялі вашы родныя вестку аб жаніцьбе з “інаверцам”?
Сабіна Іосіфаўна:
– Вы не паверыце: мы пажаніліся праз два тыдні знаёмства! Так што родных проста паставілі перад фактам. Але бацькі былі не супраць – яны ж мне шчасця жадалі…
Стратонік Іванавіч:
– Мы з Сабінай спачатку распісаліся, а ўжо потым я прывёз яе дахаты. Бацькі зрабілі вяселле – радня ў нас вялікая. Ні ў каго не ўзнікла пытанняў, што нявеста “не той веры”. Мой бацька – мудры быў чалавек! – заўсёды казаў: “Галоўнае, сын, каб табе было добра. Гэтым прынцыпам і я кіраваўся, калі мае дзеці стваралі свае сем’і. Ніколі нікому не перашкаджаў, не забараняў – іх жыццё, і няхай самі вырашаюць, з кім яго пражыць.
Мы ж усе разумеем, што Бог – адзін. А ўсе гэтыя царкоўныя традыцыі – праваслаўныя, каталіцкія – пайшлі ад людзей. Я заўсёды лічыў, што рэлігія – гэта культура народа, і змагацца з ёй, забараняць – толькі шкодзіць. Хоць быў і камсамольцам, і камуністам, працаваў на кіруючых пасадах, але ніколі не ваяваў з веруючымі, не ўчыняў ганенняў. Ды і мой тагачасны прымусовы атэізм – а як жа інакш члену партыі?! – быў хутчэй “для галачкі”, ад чужога вока…
– Дзе браць шлюб, у якім храме хрысціць дзяцей, якія святы адзначаць – ці здараліся ў вашай сям’і спрэчкі з гэтай нагоды?
Стратонік Іванавіч:
– Ніколі. Мы ўвогуле жыццё пражылі ў ладзе і згодзе.
Дзяцей хрысцілі, як атрымлівалася. У тыя гады рабіць гэта ў адкрытую нельга было: вельмі проста можна было работу страціць. Сашу, царства яму нябеснае, і Наташу хрысцілі ў касцёле ў Друскеніках (і) ????. Мы тады яшчэ жылі каля Гродна, дык у сваіх касцёлах пашпарты патрабавалі, а там, на Літве, без гэтага пахрысцілі. Хрысцілі дзяцей употайкі і ў той час, калі я быў недзе ў ад’ездзе, каб у выпадку чаго можна было сказаць: дык я ўвогуле нічога не ведаю!
А малодшы, Юра, нарадзіўся, калі мы ўжо пераехалі на Дзятлаўшчыну – там уся мая праваслаўная радня, і сына хрысцілі ў праваслаўі: прыехаў з Навагрудка бацюшка і дома ўпотайкі ахрысціў дзіця.
Сабіна Іосіфаўна:
– А шлюб мы ўзялі толькі летась: дзеці настаялі. І ксёндз на мяне ўвесь час сварыўся, казаў, што да споведзі не прыме. Ну вось і рашыліся на схіле гадоў.
Вянчаліся ў царкве: усё ж жонка за мужам павінна ісці.
Стратонік Іванавіч:
– Увогуле нашы продкі былі мудрымі людзьмі. У нас на Дзятлаўшчыне была традыцыя: калі, скажам, праваслаўны браў у жонкі каталічку, то яна павінна прыняць яго веру, калі ж ён ішоў да яе ў прымы – то ён пераходзіў на веру жончынай радні. І наадварот. І ніякіх спрэчак!
Сабіна Іосіфаўна:
– А святы мы ўсе адзначаем – і каталіцкія, і праваслаўныя. Як маладзейшыя ды дужэйшыя былі, то ўвогуле дом заўсёды быў поўны: дзеці, унукі, сваякі. У Іванавіча радня вялікая, і з усімі я ладзіла – і з братамі яго, і з братовымі, і з пляменнікамі. Са свякроўкай жылі пятнаццаць гадоў – і ніколі не сварыліся.
– Як вы лічыце, ці магчыма аб’яднанне каталіцкай і праваслаўнай канфесій? І як вы адносіцеся да гэтай магчымасці?
Стратонік Іванавіч:
– Канешне, для людзей гэта было б добра! Але хто ж дасць…
Асабліва гэта важна для жыхароў такога шматнацыянальнага раёна, як наш.
Я думаю, што прыйдзе час – і гэтае аб’яднанне абавязкова адбудзецца. Але не хутка. Не так гэта проста…
– Што б вы параілі маладым сем’ям, дзе муж і жонка хрышчаныя ў рознай веры – але хочуць пражыць разам, як і вы, доўгае і шчаслівае жыццё?
Сабіна Іосіфаўна:
– Любіць і шанаваць адзін аднаго, саступаць. Няважна, дзе вянчацца, хрысціць дзяцей – у царкве ці касцёле, якія святы адзначаць – каталіцкія, праваслаўныя ці тыя і другія. Галоўнае – жыць у ладзе і згодзе, без сварак і звадак.
Стратонік Іванавіч:
– А маладыя, мне здаецца, пра гэта мала думаюць. Пакуль здаровы, поўны сіл ды грошы ёсць, то чым больш святаў – тым лепш.
Віктар Мечыслававіч Ігнатовіч, католік, і яго жонка, Марыя Нікадзімаўна, праваслаўная – сямейны стаж 39 гадоў.
– Якія сямейныя, рэлігійныя традыцыі былі ў вашых сем’ях?
Віктар Мечыслававіч:
– Мама мая была вельмі набожная, захоўвала ўсе правілы і традыцыі. І нас, дзяцей, старалася так выхоўваць. Але ж вы памятаеце, які тады быў час? Скажу па праўдзе: у маладосці я не вельмі гарнуўся да касцёла. Памятаю, угаворыць мама схадзіць у Вербную нядзелю вярбу асвяціць, дык я галінку ў рукаў схаваю, каб ніхто не бачыў, а ў касцёле ўжо дастану…
Аднойчы па тэлевізары паказвалі касцёльнае богаслужэнне на Вялікдзень у розных краінах, і мама мне кажа: “Вось паглядзі – і ў Польшчы, і ў Германіі, і ў Амерыцы кіраўнікі дзяржаў, прэзідэнты ў гэты дзень у храме. Няўжо ты разумнейшы за іх, што ў касцёл не ходзіш?” Я задумаўся – і з таго часу стаў наведваць касцёл.
Марыя Нікадзімаўна:
– Я вырасла ў Мастоўскім раёне і ў дзяцінстве нават уяўлення не мела, што існуе нейкая іншая вера, акрамя праваслаўнай.
Калі былі малыя, мама часта брала нас у царкву. А калі ўжо ў школу пайшлі, у піянеры нас прынялі, то гэта было забаронена. А хацелася! Асабліва на вялікія святы, на Вялікдзень. Збяромся з сяброўкамі – і цішком, крадком прабіраемся ў царкву, каб настаўнікі не ўбачылі… бо ў некаторых, хто пападаўся, назаўтра на лінейцы прылюдна піянерскія гальштукі здымалі…
Калі прыехала працаваць у Астравец – як зараз помню: 2 красавіка 1974 года, – то вельмі здзівілася, што так шмат людзей і моладзі тут адкрыта ідуць у касцёл –тады якраз была Вербная нядзеля.
– Як успрынялі вашы родныя вестку аб жаніцьбе з “інаверцам”?
Марыя Нікадзімаўна:
– Мае былі не супраць.
А свякроў, можа, і хацела, каб сын узяў дзяўчыну сваёй веры – якой маці гэтага не хочацца? Але ў яе хапіла мудрасці не перашкаджаць. Адзінае, аб чым увесь час прасіла – гэта ўзяць шлюб.
– Дзе браць шлюб, у якім храме хрысціць дзяцей, якія святы адзначаць – ці здараліся ў вашай сям’і спрэчкі з гэтай нагоды?
Марыя Нікадзімаўна:
– Свякроўка моцна перажывала, што мы жывём не ў шлюбе, не па закону. І я, бачачы яе стан, прапанавала: пагаварыце з ксяндзом, калі ён нас прыме – я не супраць. І неяк вечарком – мы тады жылі ў інтэрнаце на Камсамольскай – перайшлі дарогу, зайшлі ў касцёл – а адтуль вярнуліся ўжо законнымі не толькі перад людзьмі, але і перад Богам мужам і жонкай…
Я, вядома ж, нешта падвучыла, каб ведаць, як на пытанні адказваць, – дарэчы, і зараз “Ойча наш” гавару на абедзвюх мовах, часам нават блытаю словы.
Віктар Мечыслававіч:
– Мама мяне потым доўга ўшчувала: маўляў, Марыйка праваслаўная – а на пытанні ксяндза адказвала лепш чым ты, католік.
Марыя Нікадзімаўна:
– Дзяцей мы чакалі доўга. Калі нарадзілася Оля, а затым і Андрэй, у Астраўцы ўжо была царква – але хрысцілі іх у касцёле ў Шумску.
Віктар Мечыслававіч:
– Калі нарадзіўся Андрэй, мы якраз прымалі дом варнянскага ксяндза Здзіслава Пікулы. Я і расказваю яму, што жонка ў мяне праваслаўная, дачку пахрысцілі ў касцёле, а зараз вось сын нарадзіўся. А ён кажа: “А што тут думаць? Бог жа ў нас адзін. Дачку хрысцілі ў касцёле, а сына пахрысціце ў царкве – хай жонцы прыемна будзе”. Але Марыя не пагадзілася, вырашыла: хай ужо дзеці ў адной веры будуць хрышчаныя.
Марыя Нікадзімаўна:
– А святы мы адзначаем усе – і каталіцкія, і праваслаўныя. І вярбу свяцілі ў касцёле і ў царкве, і яйкі будзем асвячаць гэтак жа – два кошыкі збіраць. І калі ходзяць святары па калядзе, таксама прымаем і бацюшку, і ксяндза.
Праўда, зараз Віктар усё часцей загаворвае аб тым, каб і мне перайсці ў каталіцкую веру. На службу едзем разам: ён – у касцёл, я – у царкву. А потым ён праз гадзіну-паўтары ўжо вызваліцца і чакае мяне яшчэ гадзіны дзве ці нават больш. Але я адказваю: не перайшла тады, у маладосці, як шлюб бралі, – то і зараз не буду.
Пакуль у нас царквы не было, я час ад часу хадзіла ў касцёл. А калі з’явіўся праваслаўны святар – ну як жа, гэта ж свая вера! На рабоце ў мяне была, можна сказаць, старэйшая сяброўка, Яўгенія Цімафееўна Кішкель – таксама праваслаўная, яна мяне многаму вучыла, падказвала – мы разам хадзілі ў царкву. Ды і мама разам з намі – як жа я яе пакіну, яе веры здраджу?
– Як вы лічыце, ці магчыма аб’яднанне каталіцкай і праваслаўнай канфесій? І як вы адносіцеся да гэтай магчымасці?
Віктар Мечыслававіч і Марыя Нікадзімаўна, у адзін голас:
– Канешне, гэта можна было б толькі вітаць! Мы абедзвюма рукамі “за”. Вось глядзіце, як у гэтым годзе цудоўна: адно вялікае агульнае свята! Толькі не ад нас гэта залежыць. Не мы раз’ядноўвалі – не нам і аб’ядноўваць…
– Што б вы параілі маладым сем’ям, дзе муж і жонка хрышчаныя ў рознай веры – але хочуць пражыць разам, як і вы, доўгае і шчаслівае жыццё?
Віктар Мечыслававіч:
– У сям’і, як у той песні: “В нашей жизни всякой бывает: налетает с тучами гроза. Туча уплывает, ветер утихает и опять синеют небеса”.
Марыя Нікадзімаўна:
– Каб не было спрэчак, жонка павінна ісці за мужам!
Ну, калі мужу ўсё роўна, то можа быць і інакш. Напрыклад, у нас зяць праваслаўны, але не вельмі веруючы, таму і шлюб яны бралі ў касцёле, і дзяцей там жа хрысцілі…
Спрэчкі і ў нас здараліся – але толькі не на святы і не з-за веры. Гэта – святое.