Ганна Ткачук на сцэне і ў жыцці

13:00 / 12.10.2025

Практычна ніводзін канцэрт у раёне не абыходзіцца без выступленняў народнага ансамбля народнай песні «Світанак» і яго кіраўніка і салісткі Ганны Ткачук. Яе моцны прыгожы голас, велічная пастава, бездакорна падабраныя касцюмы, а галоўнае – песні, якія Ганна не проста спявае, а пражывае на сцэне, мне здаецца, нікога не могуць пакінуць раўнадушным. Кожнае яе выступленне – да мурашак, да слёз, да катарсіса…

З моманту, калі ўпершыню пачула выступленне Ганны Ткачук, хацела пазнаёміцца з ёй бліжэй і расказаць пра яе нашым чытачам. І вось напярэдадні Дня работнікаў культуры такі час настаў.

Адкуль узялася?

Першае пытанне, якое ўзнікла, калі ўпершыню пачула Ганну Ткачук: адкуль яна ўзялася? З яго і пачала інтэрв’ю. 

– Вам з якога часу пачынаць расказваць? – смяецца Ганна. – Да Аст­раўца 20 гадоў жыла, вучылася і працавала ў Мінску. А дзяцінства прай­шло ў Новалукомлі. У ваш горад прыехала ў 2019 годзе за мужам.

…Ані лёсам было наканавана спяваць. У яе – гены. Тата, бабулі, дзядулі – усе ігралі на музычных інструментах і любілі песню. І сама яна спяваць пачала, здаецца, раней, чым гаварыць. Сама таго не помніць, але мама расказвала, як малая Анечка трымала скакалку, як мікрафон, і заяўляла: «Я – Ала Бугачова!» – так яна называла Пугачову.

Школу скончыла з залатым ме­да­­лём. І хоць многія раілі выбраць больш салідную, «грашо­вую» спецыяльнасць, падала даку­­­­менты ва ўніверсітэт культуры. Ся­род абі­ту­рыентаў было толькі дзве школь­ніцы, астатнія – пасля му­зыч­ных кале­джаў. Спачатку збі­ра­­лася паступаць на эст­раднае аддзя­­ленне, а потым нехта параіў: «Па­да­вайся на любое іншае, потым перавядзешся». У той год упер­шыню адкрываўся набор на народ­ныя соль­­ныя спевы – туды і падала дакумен­ты, хоць да таго на­родныя песні ніколі не спявала.

– Я вельмі ўдзячна свайму выкладчыку, – гаворыць Ганна Сяргееўна. – Менавіта яна навучыла мяне спяваць народным голасам. І мне гэта так спа­дабалася, што пераводзіцца на эстраднае аддзяленне расхацелася. 

Атрымаўшы дыплом, стала працаваць у лінгвістычным універсітэце. 

– Не, не выкладчыкам, – усмешкай адказвае на маё нявыказанае пытанне Ганна. – Кіраўніком вакальнай студыі «Фольк-мадэрн». Стаўкі такой ва ўстанове адукацыі не было, але калі мы да сустрэчы з пасламі замежных дзяржаў зрабілі нумар, цэнтрам якога стала «Купалінка» ў сучаснай апрацоўцы, якую я спявала акапэльна, рэктар сказала: «Нам патрэбна гэтая дзяўчына!» Увялі стаўку з пазабюджэтнай дзейнасці.

– У нас быў вельмі зладжаны ка­лектыў, – з цеплынёй успамінае Ганна Сяргееўна. – Канцэрты праходзілі на высокім узроўні. Выконвалі песні на розных мовах – італьянскай, кітайскай, французскай: мова му­зы­кі даступная для ўсіх. А для замежных гасцей, вядома ж, паказвалі беларускую каларыстыку.

А калі муж стаў працаваць на Беларускай АЭС, Ганна, як дзекаб­рыстка, змяніла сталіцу на пра­він­цыю.

– Рэктар вельмі не хацела мяне адпускаць. На развітанне сказала: «Калі раптам што не атрымаецца, – вяртайся, прымем».

На шчасце, усё атрымалася!

Світанне «Світанка»

Напачатку Ганну Ткачук узялі на работу дырэктарам Цэнтра культуры і народнай творчасці. Але працавала яна там нядоўга: праз 10 месяцаў нарадзіла сына.

– Калі выходзіла з дэкрэтнага адпачынку, то зразумела, што не змагу працаваць дырэктарам, – расказвае Ганна Сяргееўна. – Гэтая пасада займае вельмі шмат часу: вялікая адказнасць, камандзіроўкі. У мяне малыш толькі пайшоў у дзіцячы садок, а гэта адаптацыя, хваробы... Бабуль-дзядуль, якія маглі б дапамагчы, побач не было. Словам, я вырашыла звольніцца. Ды тагачасны загадчык сектара культуры Вольга Баяровіч прапанавала альтэрнатыўны варыянт: пасаду кіраўніка народнага ансамбля народнай песні «Світанак». Усё б нічога, калі не лічыць, што ансамб­лю, якога на той момант практычна не існавала, праз два месяцы трэба было абараняць званне народнага. Адмаўлялася. Ды Вольга Віктараўна ўмее пераканаць. Сказала: «Я вам веру! Вы прафесіянал, у вас усё атрымаецца». 

І сапраўды – атрымалася. «Світа­нак», старэйшы народны калектыў у раёне, які адлічвае сваю гісторыю з 1997 года, стаў, па сутнасці, самым маладым: настала яго новае світанне! 

– Дзяўчаты мае амаль усе з раёна, работнікі культуры. Ганна Уласік і Таццяна Ярмак прыязджаюць з Альхоўкі. Надзея Вайцяховіч і яе дачка Маша – з Міхалішак. Спяваюць у нас Вольга Валэйка, Ірына Часнойць, Насця Госса, акампаніруе Аляксандр Комар.

Сённяшні «Світанак», не ў крыў­ду сказаць колішнім яго ўдзельнікам, зусім іншы ансамбль – па сваім узроўні, рэпертуары, майстэрст­ве. І Ганна Сяргееўна, якая некалі амаль пад прымусам стала яго кіраўніком, любіць сваё но­вае дзіцятка. І думае пра яго будучыню.

– Хацелася б новыя касцюмы! Нядаўна нам для вулічных выступ­ленняў заказалі футры, стылі­заваныя пад народныя хусткі. На кірмашы мы іх абнавілі. Спадабалася: цёпла і прыгожа. І для сцэны хацелася б займець годныя абноўкі. Бо артыстаў жа, як і ўвогуле людзей, сустракаюць найперш па адзёжцы. Хочацца мець харэографа, каб аздабляць песні танцавальнымі разводкамі. Многага хочацца, – дзеліцца марамі.

І прызнаецца:

– Для мяне кіраўніцтва ансамблем – справа новая, я гэтаму не вучылася. Але я яе вельмі люблю! Хоць усё раблю інстынктыўна. Але дапамагаюць усе. У нас вельмі цёплая, таварыская атмасфера ў калектыве. Няма таго, што я сказала – і мы робім. Трэба ж, каб усім на душу лягло. Бывае, песня прыгожая, меладычная – а не ідзе! Мала ж выканаць яе тэхнічна правільна, трэба, каб душу закранула. Сёння задай задачу штучнаму інтэлекту – і ён усё зробіць прыгожа і дасканала. Але душу не чапляе! Менавіта таму, пераканана, штучны інтэлект ніколі не заменіць чалавека.

Ад «Бугачовай» да Ткачук

– У Астраўцы я стала больш спяваць, – прызнаецца Ганна Ткачук і тлумачыць, чаму. – Голас – гэта не мая асабістая заслуга. Гэта Божы дар. І трэба ім дзяліцца з людзьмі. Выходзіш на сцэну, каб аддаць гледачам сваю энергетыку – і атрымаць узамен энергетыку залы. Калі адбываецца такі ўзаемны абмен, то гэта найвялікшая асалода! 

З кожнай песняй Ганна шмат працуе. 

– Бедныя мае суседзі! – смяецца яна. – Здараецца, што перад канцэртам гадзінамі «ганяю» адну і тую ж песню, шукаючы правільную інтанацыю.

Але адпрацоўвае яна не толькі вакал. Прадумвае: якая яе гераіня? Пра што яна думае, што адчувае? Да кожнай песні падбірае касцюм, завушніцы, абутак, прычоску, макіяж. 

Перад выхадам на сцэну, калі ўжо надзела касцюм, ні з кім не раз­маўляе: настройваецца на выступленне. Ніколі не садзіцца, нават калі трэба чакаць некалькі гадзін. Адзінае, што дазваляе сабе – зняць туфлі.

– Якім бы ні быў канцэрт, заўсёды хвалююся. Напэўна, як і ўсе. Калі артыст перастаў хвалявацца перад канцэртам, то яму, лічу, трэба сыходзіць са сцэны. Кожную песню праз сябе прапускаеш. Яе ж не праспяваць – пражыць трэба. Доб­ра, што ёсць тэхнікі, якія дазваляюць сабрацца перад выхадам. Нас вучылі ва ўніверсітэце: пацерці далоні, расправіць плечы, удыхнуць-выдыхнуць…

А яшчэ Ганна Ткачук стала ўдзельнічаць у вакальных конкурсах. І практычна з кожнага вяртаецца з дыпломам пераможцы ці прызёра.


Асаблівым у яе творчай біяграфіі стаў трэці міжнародны фестываль культурна-гістарычнай спадчыны «Дружба народаў – адзінства Расіі», які праходзіў у Санкт-Пецярбургу. На ім было прадстаўлена 36 рэ­гіёнаў Расійскай Федэрацыі, 900 удзельнікаў у розных намі­на­­цыях: вакал, харэаграфія, інстру­ментальная музыка, паэзія, тэат­ральнае мастацтва. Ганна Ткачук адзіная прадстаўляла Беларусь.

– Я вельмі ўдзячна Вользе Вікта­раўне Баяровіч і Ангеліне Часла­ваўне Навасельскай: да конкурсу мне пашылі шыкоўны касцюм – у такім не сорамна выйсці на любую сцэну. 

Але не касцюм заняў першае месца на гэтым маштабным фестывалі, а Ганна Ткачук, якая акапэльна выканала беларускую песню – і скарыла сэрцы журы і гледачоў.

– Перамога мяне, вядома, вельмі парадавала, – прызнаецца спявачка. – А яшчэ больш – адносіны да беларусаў і Беларусі. Каму б ні сказаў, адкуль прыехаў, першая рэакцыя – радасная ўсмешка. Кожны стараўся сказаць нешта добрае пра нашу краіну: якая ў нас смачная каўбаса, цудоўная касметыка, якія шчырыя і добрасардэчныя людзі… Вельмі прыемна ўсведамляць, што і ты – часцінка свайго народа.

Сям’я і песня поруч крочаць

Яе часта пытаюць: чаму з такім голасам і талентам яна да гэтага часу не на вялікай сцэне? 

– Я ў Астравец не за кар’ерай прыехала, а за мужам, – адказвае Ганна Ткачук і тлумачыць: – Вялікая сцэна – гэта жыццё па кантракце. Дома цябе няма. А ў мяне заўсёды на першым месцы была сям’я. Мне важна бачыць, як растуць мае дзеці. Насці ўжо 15, у яе пераходны ўзрост. Мацвею – 5. Ім патрэбна мама. А мне – яны.

І пры гэтым Ганна прызнаецца, што быць толькі жонкай і маці не змагла б.

– Мне нельга без песні. Дома я зачахну… Я вельмі ўдзячна сваім блізкім, што яны гэта разумеюць і падтрымліваюць мяне.

На ўжо згаданы фестываль у Санкт-Пецярбург з Ганнай паехаў муж. Максім спецыяльна ўзяў адпачынак, дзеці засталіся з бабуляй і дзядулем – малыш упершыню цэлых 10 дзён быў без мамы і пры тым паводзіў сябе, як дарослы, напэўна, разумеючы адказнасць моманту.

– Я вельмі ўдзячна ім усім за падтрымку, – гаворыць Ганна. – Асабліва мужу. Без яго мне нават фізічна было б цяжка: касцюм вялізны, цяжкі… Не кажучы ўжо пра маральны бок справы. Я кожную хвіліну адчувала яго клопат і ўвагу. І яму было карысна: раней ён бачыў толькі знешні, глянцавы бок маёй працы, а тут пазнаёміўся з закуліссем.
Песня ў іх доме гучыць заўсёды. Ганна спявае ў ванне і на кухні, калі ёй весела і калі хочацца плакаць. Сын у маленстве засынаў пад «Пагавары са мною, мама». Хоць увогуле калыханкі для яго мама спявала «на заказ».

А ўжо калі выязджаюць на дачу – прыдбалі нядаўна хатку ў вёсцы, дзе наўкол толькі поле і лес – то яе слухачамі становіцца ўсё наваколле.

Рабі тое, што любіш – і любі тое, што робіш – такі рэцэпт шчасця Ганны Ткачук. Варты пераймання, трэба сказаць…


Фота з архіва Ганны ТКАЧУК. 

Текст: Нина Рыбик